3 de maig 2007

Batasunarium

La d’Abertzale Sozialistak (AS) era una candidatura suïcida. Evidentment “contaminada” per Batasuna i per ETA. Pensada, vaja, per xocar directament contra la llei de partits. L’esquer. I la resposta de l’Estat: 253 candidatures impugnades. Batasuna adverteix de les “conseqüències gravíssimes” que tindrà aquest fet, en la línia tradicional del xantatge i l’amenaça. L’ombra d’ETA plana sempre sobre els seus moviments, sobre les seves paraules. Fi del primer acte.

Ara comença el segon acte: un centenar de candidatures d’aquest sorprenent partit que ha estat hivernant des de la nit dels temps, Acció Nacionalista Basca, seran impugnades. Però un bon grapat arribaran fins a les eleccions del 27 de maig. Es sorprenent que un partit fossilitzat s’hagi revifat en tan poc temps, hagi trobat candidats, diners, estructura… Per art de màgia. I amb uns estatuts impecables, que compleixen la llei de partits (el rebuig a la violència). La jugada és finíssima, fa un cert “tufillu” d’aixecada de camisa, però també de petita oportunitat per a la pau: es presentaran a les eleccions renunciant a la violència sense perdre la cara. Arriscat i brillant. Tan brillant i subtil que genera moltíssimes incomoditats, a més del soroll mediàtic de sempre, que ja comença a perdre impacte: no perquè deixin de cridar i anunciar l’apocalipsi, sinó perquè ens estem acostumant a no fer-los massa cas.

Després del 27 de maig, fi del tercer acte i desenllaç. O ens hauran pres el pèl o haurà nascut una nova situació política, tan embolicada i espessa com es vulgui, en la qual hi pot haver l’embrió de la pau definitiva. No hi haurà terme mig: o ha estat una jugada mestra o una espifiada monumental. No hi haurà tampoc més oportunitats.

De moment, toquem fusta mentre veiem com es tanca de cop la porta gran de la botiga i queda mig oberta la petita, la del costat. Com a les botigues Imaginarium, vaja. Veurem què passa a dintre de la botiga…

* * *

Batasunarium

La de Abertzale Sozialistak (AS) era una candidatura suicida. Evidentemente "contaminada" por Batasuna y por ETA. Diseñada para chocar directamente contra la ley de partidos. El cebo. Y la respuesta del Estado: 253 candidaturas impugnadas. Batasuna advierte de las "consecuencias gravísimas" que tendrá este hecho, en la línea tradicional del chantaje y la amenaza. La sombra de ETA planea siempre sobre sus movimientos, sobre sus palabras. Y aquí acaba el primer acto de una obra con varios personajes en busca de autor ante un público sorprendido que aguanta la respiración…

Ahora empieza el segundo acto: un centenar de candidaturas de un partido que ha estado hibernando desde la noche de los tiempos, Acción Nacionalista Vasca, serán impugnadas. Pero muchas llegarán hasta las elecciones del 27 de mayo. Resulta chocante que un partido fosilizado haya resucitado en tan poco tiempo para encontrar candidatos, dinero, estructura... Por arte de magia. Y con unos estatutos impecables, que cumplen la ley de partidos (el rechazo a la violencia). La jugada es sutilísima: a medio camino entre la tomadura de pelo y una pequeña oportunidad para la paz. Se presentarán a las elecciones renunciando a la violencia sin perder la cara. Arriesgado y brillante. Tan brillante y sutil que genera muchísimas incomodidades, además del ruido mediático de siempre, que ya empieza a perder impacto: ya empezamos a acostumbrarnos a no hacerles caso demasiado.

Después del 27 de mayo, fin del tercer acto y desenlace. O nos habrán tomado el pelo o habrá nacido una nueva situación política, enmarañada y confusa, pero nueva, en la cual puede estar el embrión de la paz definitiva. No habrá término medio: o ha sido una jugada maestra o una metedura de pata monumental. No habrá tampoco más oportunidades.

De momento, tocamos madera mientras vemos cómo se cierra de golpe la puerta grande de la tienda y queda medio abierta la pequeña, la de al lado. Como en las tiendas Imaginarium. Veremos qué pasa ahora dentro de la tienda ...