27 de set. 2006

L'Estat compleix

(27 setembre 2006) Menys peatge, més Quart Cinturó i més trens: els pressupostos de l'Estat per a 2007 ens porten bones notícies als terrassencs.

L'Estat envia una pluja de milions a Catalunya. Com el manà que queia des de les mans de Yahveh sobre els hebreus que donaven voltes perduts pel Sinaí. El calendari electoral hi ajuda, no cal dir-ho: ja som grandets... Tanmateix, conyes a part, no hi veig cap inconvenient: el sistema és aquest, les eleccions són per a això, per a comprometre's, demostrar, passar comptes, proposar… Hi ha un increment molt remarcable d'inversions. Ja era hora. Gràcies al nou Estatut, sens dubte, però també a la sintonia entre els governs català i espanyol, sense oblidar el govern Zapatero ha injectat molt aire fresc en el vell i enviciat debat "centre versus perifèria". No per art de màgia, sinó perquè és una de les claus de la confiança majoritària de la qual n'és dipositari temporalment (i que duri). I això es nota no només en el famós tarannà: quan es converteix a pressupostos és que anem per bon camí.

L'Estat compleix, envia un missatge clar a la gent que creiem que l'Estat és de tots, catalans inclosos, no només quan es tracta d'hissar banderes i lapidar pecadors amb gruixuts exemplars de la Constitució, sinó sobretot quan parlem de pressupostos, d'inversions, d'infraestructures, de serveis, de necessitats. Aquesta mena d'Estat és el que es guanya el compromís i la lleialtat dels seus ciutadans, el que ajuda a mantenir unida Espanya com a projecte i realitat comuna i allunya la sensació d'orfes que massa sovint hem tingut.

A Terrassa sembla de moment que les grans novetats corresponen exclusivament al terreny de les comunicacions, cosa que està molt bé. Feia falta. I encara cal més esforç en aquest sentit. (Si voleu, podeu veure el post del dilluns, dia 25). Arriba per fi una rebaixa molt significativa del peatge de Les Fonts a partir de gener de 2007 i una nova inversió de 31 milions en el tram del Quart Cinturó d'Abrera a Terrassa. Hem de suposar, per altra banda, que els 250 milions d'euros més que aniran a parar a construir nous trens de rodalies de Renfe també ens beneficiaran directament, així com una partida de 30,5 milions per a infraestructures de la xarxa de rodalies. Tindrem més i millors trens, segur que hi ha moltíssims terrassencs que ho notaran a diari.

Es un bon principi de retorn i redistribució del que aportem a la caixa comuna del país. Caldrà, però, insistir més en la mateixa línia. Es a dir: distribuir amb més justícia, equilibradament, els diners de tots. Així es construeix, també a Terrassa i des de Terrassa, una Espanya més nostra.