26 de jul. 2007

Ho vull tot, però lluny de casa

Un dels experts que ara intenten explicar per què milers de barcelonins s’han quedat uns quants dies a les fosques apuntava una causa remota. Es veu que cal posar més subestacions elèctriques a la ciutat i la gent no les vol a prop de casa. Home, és ben trist donar la culpa al desgraciat usuari, quan la mateixa empresa de l’apagón ha tingut el darrer semestre uns 1.200 milions d’euros de benefici (per cert, molt suggestiva la relació Pizarro, PP, Endesa… Si Rajoy es planteja incorporar-lo al seu equip, després de defensar-lo a mort, alguna cosa, algun interès pel mig hi deu haver, no?), quan cobra a Catalunya un 25% del total d’ingressos i només hi destina un 15% de la inversió… Però en fi, acceptem que els usuaris (vulgarment coneguts com a ciutadans) també tenen, tenim, la culpa d’alguna cosa.

Vull que el mòbil tingui cobertura a tot arreu, que em permeti baixar-me videos i música, però no vull antenes de telefonia mòbil a prop de casa. Vull que la policia enxampi lladregots, violadors, agressors i tota mena de fauna al marge de la llei, però la presó ben lluny de la meva ciutat o del meu poble. Vull viure al centre de la meva ciutat, al rovell de l’ou, però que no hi hagi soroll al carrer i que es respiri la mateixa pau que si visqués al bell mig d’una urbanització de muntanya. Vull poder anar de marxa però que els baretos musicals i discos no em facin nosa. Vull restaurants i terrasses al carrer, però no sota del meu balcó. Vull metro i tren, però que el túnel passi sota la casa dels veïns del costat. Vull que em recullin les escombraries i tenir els contenidors al costat de la porta de casa, però que el camió de recollida no em molesti. Vull afartar-me d’hamburgueses XXL però sense engreixar-me ni que em pugi el colesterol. Vull immigrants perquè penquin per quatre duros, però que siguin invisibles. Vull conduir per la muntanya el meu monstruós 4x4 però que quan jo pari el motor només s’escoltin ocellets cantant i el soroll del vent…Vull vendre el meu pis per una pasta indecent, però trobo que és un robatori el que em vol cobrar la immobiliària pel nou pis… I així, ad infinitum…

Ens estem començant a creure que tot és possible, que és possible tenir al mateix temps una cosa i el seu contrari. Ho volem tot i de franc, sense pagar res a canvi. Estem construint una mena de societat adolescent, del gratis total, irresponsable, convençuda de què tenim dret a tot i que el benestar creix als arbres, com les pomes o les taronges, i només cal estirar una mica el braç per agafar el que ens correspòn per dret de naixement. La nostra està esdevenint una societat còmoda, toba, de cotó fluix, on tot ens fa nosa, on no acceptem cap contrapartida a canvi de les coses que disfrutem o volem. Una societat feliç, instal.lada en una adolescència perpètua. No patim, però. Ja ens ho trobarem. La realitat és més tossuda i un dia d’aquests ens treurà del cap tantes tonteries. Dit en llenguatge científic, ens espera a la cantonada un canvi de paradigma cultural. Dit en llenguatge de carrer, ens fotrem una òstia de les grosses. Estil “decadencia y caída del imperio romano”: quan se’n van adonar ja no hi havia imperi.

* * *

Lo quiero todo, pero lejos de casa

Uno de los expertos que ahora intentan explicar por qué miles de barceloneses se han quedado unos cuantos días a oscuras apuntaba una causa remota. Parece que hay que poner más subestaciones eléctricas en la ciudad y la gente no las quiere cerca de casa. Hombre, es bien triste dar la culpa al desgraciado usuario, cuando la misma empresa del apagón ha tenido el último semestre unos 1.200 millones de euros de beneficio (por cierto, muy sugestiva la relación Pizarro, PP, Endesa... Si Rajoy se plantea incorporarlo en su equipo, después de defenderlo a muerte, alguna cosa, algún interés por el medio debe haber, no?), o cuando recauda en Cataluña un 25% del total de sus ingresos y sólo destina aquí un 15% de la inversión... Pero en fin, aceptemos que los usuarios (vulgarmente conocidos como ciudadanos) también tienen, tenemos, la culpa de alguna cosa.

Quiero que el móvil tenga cobertura en todas partes, que me permita bajarme videos y música, pero no quiero antenas de telefonía móvil cerca de casa. Quiero que la policía detenga rateros, violadores, agresores y todo tipo de fauna al margen de la ley, pero que la cárcel esté lejos de mi ciudad o de mi pueblo. Quiero vivir en el centro de mi ciudad, pero que no haya ruido en la calle y que se respire la misma paz que si viviera justo en medio de una urbanización de montaña. Quiero poder ir de marcha pero que los baretos musicales y las discos no me molesten. Quiero restaurantes y terrazas en la calle, pero no bajo mi balcón. Quiero metro y tren, pero que el túnel pase bajo la casa de los vecinos. Quiero que me recojan las basuras y tener los contenedores al lado de la puerta de casa, pero que el camión de recogida no haga ruido. Quiero hartarme de hamburguesas XXL pero sin engordar ni que me suba el colesterol. Quiero inmigrantes para que trabajen por cuatro duros, pero que sean invisibles. Quiero conducir por la montaña mi monstruoso 4x4 pero que cuando yo pare el motor sólo se escuchen los pajaritos cantando... Quiero vender mi piso por una pasta indecente, pero me parece un robo lo que me quiere cobrar la inmobiliaria por el nuevo piso... Y así, ad infinitum ...

Estamos empezando a creernos que todo es posible, tener al mismo tiempo una cosa y su contrario. Lo queremos todo gratis, sin pagar nada a cambio. Estamos construyendo una especie de sociedad adolescente, del gratis total, irresponsable, convencida de que tenemos derecho a todo y que el bienestar crece en los árboles, como las manzanas o las naranjas, y sólo hay que estirar un poco el brazo para coger el que nos corresponde por derecho natural. La nuestra se está convirtiendo en una sociedad comodona, blanda, entre algodones, todo nos fastidia, no aceptamos ninguna contrapartida a cambio de las cosas que disfrutamos o queremos. Una sociedad tonta y feliz, instalada en una adolescencia perpetua. Al tiempo. La realidad es más tozuda y un día de estos nos va a quitar de la cabeza tantas tonterías. Dicho en lenguaje científico, nos espera a la vuelta de la esquina un cambio de paradigma cultural. Dicho en lenguaje de calle, nos vamos a pegar una torta, y de las grandes. Estilo "decadencia y caída del imperio romano": cuando empezaron a darse cuenta ya no había imperio.

3 comentaris:

Francesc Puigcarbó ha dit...

ja fa temps que hem entrat de plé en la decadència. Es la cultura del si no, si que vull aixó però no al costat de casa. Alksndr Blok, poeta ucraines te un aforisme que diu.

"primer s'esmerça la rialla
a continuació el somriure
i finalment, entrem en la decadència."

la gent ja no riu i somriu poc.

jrosell ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
jrosell ha dit...

Doncs per estar tan malament encara estan prou alt els preus dels pisos. Aquests encara diuen que compren el teu pis.